Catatan 3 - AKHIRNYA AKU NOVELIS

Salam sejahtera. Bagi anda yang telah membaca Novel Triller: WAJAH SEIRAS CINTA & khatam membacanya hingga ke akhir muka surat, aku ucapkan terima kasih. Moga, anda mendapat faedah dunia & akhirat untuk pelaburan cuma RM21.00.


Gambar sebelah ini diambil pada 6hb Mei 2011 (satu jam selepas azan Asar). Aku berangkat dari lapangan terbang antarabangsa Brunei untuk penerbangan ke LCCT Malaysia. Ini pun dah pasang niat MUSAFIR. Kelebihan seorang musafir itu ialah diharuskan melakukan solat JAMAK & QASAR. Suatu kelebihan yang tidak diberikan pada orang BERMUKIM. 






Bagi yang tak habis lagi membaca WAJAH SEIRAS CINTA kerana sudah merasa bosan pada pembacaan 10 muka surat pertama. Sila letak WAJAH SEIRAS CINTA ke tepi. Bawa bertenang & bila anda rasa tenang, bacalah kembali. Sudah hal biasa, pada awalnya, bila satu-satu karya itu tidak seperti dalam ekspektasi kita. Mengutuk itu juga hal biasa. Aku pun sama seperti anda.

Gambar sebelah tu pula adalah selepas beberapa minit touch down di LCCT. Dah nak masuk waktu MAGRIB pun. Telah lama aku tidak ke KL selepas tahun 1999. ketika itu, aku transit di KLIA untuk berangkat umrah ke Makkahtulmukarah / juga ketika menghadiri seminar insuran & motivasi di PWTC yang dianjurkan oleh MII / juga ketika mendapat insentif bercuti dari AIA, syarikat yang ku wakili selama 7 tahun.

Banyak karya-karya novel yang aku pernah langgani, sangat membosankan & tidak mencapai seperti ekspektasi. Tapi ternyata sekarang, karya-karya novel yang mula-mula aku tak suka itu, sekarang menjadi karya yang aku suka & telah berulang-ulangkali aku baca. Dan, ianya adalah karya-karya novel yang memberi impak positif pada diriku hingga kini.





Di Brunei aku dah pasang niat, sebaik sampai di terminal, aku nak cium bumi Malaysia untuk penyata kesyukuranku. Ternyata, atas niat yang baik, aku temui sebuah SURAU, lalu aku pun menyempati solat MAGRIB. Setelah hampir satu jam di terminal atas urusan itu & ini, lalu aku & seorang kawan pun menaiki bas dari LCCT ke KL CENTRAL cuma dengan RM8.00. Huh, seronok juga hati. Apa tak seronok, RM8.00 huhhhh. Sebab, waktu di Brunei aku nak sewa van THE QUALITY HOTEL dari perjalanan LCCT . Tapi, sewanya sekitar BND 60.00 sebab aku nak senang & selesa. Tapi, kalau aku sewa hari tu, tentu aku tak sempat nak cium bumi Malaysia direct on the dot.

Pernah tak anda mendengar, sepasang suami isteri yang ketika awal perkenalan mereka bermula dari episod-episod benci yang terlampau. Namun sudahnya berakhir di jinjang pelamin! Ada orang yang dicipta TUHAN, tidak akan pernah jatuh cinta pada pandangan pertama.  Tetapi setelah melalui proses PEMBENCIAN yang panjang, segalanya bertukar menjadi sayang oleh hanya satu BABAK yang tak disengajakan. Dan, ia adalah telah DITAKDIRKAN.

Ini Salina Salleh Novelis (akulah). Gambar diambil pada 7hb Mei 2011. Tahu apa niat aku waktu di Brunei sebaik aku masuk ke bangunan KARANGKRAF ini. Mestilah nak menghadiri MAJILIS PERJUMPAAN bersama-sama penulis di bawah KARANGKRAF. Dan lagi, aku nak jumpa penulis novel AKU KAN NOVELIS (terbitan Buku Prima). Ironinya, aku tak jumpa (tak datang kali). Kenapa aku suka novel tu? Sebab, dalam AKU KAN MOVELIS ada pendekatan ilmu INTERPERSONAL COMMUNICATION. Bacalah sendiri kalau nak tahu. Mula-mula, aku tak suka novel tu. Tapi, bila masuk muka surat sekian-sekian, aku terus jatuh cinta. Hingga sekarang aku baca novel tu dah lebih 20 kali. Dan aku masih mampu ketawa, menangis & kagum cara penulisan beliau. Ternyata, aku juga adalah salah seorang insan TUHAN yang tidak mudah jatuh cinta pada pandangan pertama.
Begitu juga pada karya-karya novel. Mungkin anda jatuh cinta pada sinopsis & ilustrasi depan sesuatu novel itu sehingga anda berekspektasi melebihi HAD. Lalu, anda mahu apa yang ada dalam ekspektasi anda ada juga dalam novel-novel yang anda beli.


Inilah editor WAJAH SEIRAS CINTA. Tak sangka. Sebelum ini kami hanya berhubungan melalui email & sekali melalui telefon. Tahu apa ekspektasi aku mengenai beliau sebelum bertemu. Ekspektasi aku ialah aku fikir editor aku ni orang dah berusia. Tapi bila bertemu, ternyata ekspektasi aku tersasar dari benar. Editor kurang lebih sama macam penulis in term of tekanan kerja. Kurang lebihlah!



Suatu kajian menunjukkan bahawa bila anda mahu sesuatu hal itu terjadi seperti ada dalam ekspektasi anda, sebenarnya anda telah menempah satu lagi kotak yang tidak ada satu lubang pun untuk bernafas. Maksudnya, anda sentiasa ingin pemikiran anda berada dalam kotak yang sempit yang hanya bergulir di dalamnya isu & agenda yang anda suka dalam hidup.  Sedangkan kenyataannya bahawa aku & anda hidup dalam dunia yang tidak cukup hanya dihadapi cabarannya dengan berekspektasi semata-mata.


Ini gambar masjid biru masjid terbesar di ASIA (yang aku bacalah). Dan, sewaktu di Brunei aku dah pasang niat nak menjejakkan kakiku di masjid ini. Kebetulan juga THE QUALITY HOTEL & KARANGKRAF berada di SHAH ALAM. Aku pasang lagi niat untuk melaksanakan solat ASAR di masjid ini. Ternyata aku telah melunasinya. Suatu perasaan luar biasa hebat terselit tiba-tiba sebaik aku selesai solat di masjid ini. Aku yakin KITA boleh jadi siapa sahaja yang KITA mahu menjadi bila KITA sentiasa melandaskan TUHAN itu di depan dari setiap perancangan KITA.



Akhirnya, aku BERHARAP anda tidak berputus asa dari membaca WAJAH SEIRAS CINTA kerana setiap PENA itu ilhamnya dari TUHAN pemilik perbendaharaan Luh Mahfuz yang hebat.
Yang sebelah aku tu, kawan aku. Inilah kawan antara  sedikit yang aku pertahankan setelah aku menjadi PENULIS BEBAS. Apa? Kawan aku lawa dari aku? Dia memang lawa. Maklum pelakun untuk drama aku TAUTAN DI PEMATANG. Aku lawa juga. Anda saja yang tak nampak. Kawan aku nilah yang sentiasa berkata padaku sejak di Brunei yang aku telah melakukan sesuatu yang impossible sebenarnya. Tapi aku sering cakap, "Alaaa, menulis novel triller aje. Biasa saja pun. Tak ada luar biasanyalah." Namun, setelah tayar pesawat menyentuh bumi Brunei, aku mula merasa bahawa apa yang aku telah lakukan itu adalah impossible sebenarnya. Doaku moga-moga aku terus maju jaya dalam dunia penulisan novel kreatif di Alaf 21. Dan harapanku juga, anda semua PENYOKONG-PENYOKONG setia. Bukan hanya setia membeli, membaca, mengkhatamkan, malah, setia mengutuk. KITA akan menjadi manusia hebat melalui proses KUTUKAN. Sepertimana, aku telah berani melalui begitu banyak kritikan sejak menceburi banyak genre penulisan di negaraku sendiri. InsyaAllah!

 

Copyright © 2010 • Salina Salleh Novelis • Design by Dzignine